Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 7-01-2013 r. – DI/100000/451/1317/2012

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 11

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1147 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 3 października 2012 r. złożonym w dniu 19 listopada 2012 r. przez (…) dotyczącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, z którymi rozwiązano stosunek pracy.

UZASADNIENIE

Dnia 19 listopada 2012 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek (…) z dnia 3 października 2012 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. doręczonym dnia 18 grudnia 2012 r.

Wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji w kwestii naliczania składek na ubezpieczenia społeczne od odpraw dla pracowników zwolnionych.

Spółka rozważa wypłatę dodatkowych odpraw związanych z rozwiązaniem umów o pracę. W związku z zaistniałą sytuacją zostaną wypłacone dodatkowe odprawy dla pracowników zwolnionych.

Wnioskodawca zauważa, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek nie stanowią wyszczególnione przychody, w tym wskazane w § 2 ust. 1 pkt. 3 odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Na podstawie wskazanego przepisu wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi czy nie ma żadnych ograniczeń kwotowych tzw. -krotności minimalnego wynagrodzenia (na dzień dzisiejszy jest to kwota (…) zł) przy wypłacie odpraw, od których przysługuje zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca zaprezentował następujące stanowisko w sprawie.

Do końca (…) r. spółka wypłacała odprawy dla pracowników zwolnionych, które nie stanowiły podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne, do kwoty nieprzekraczającej (…) krotności minimalnego wynagrodzenia.

W przypadku, jeśli pracodawca chciał wypłacić większe środki pracownikowi zwalnianemu, wypłacał je w formie dodatkowego świadczenia , od którego odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne.

W związku z opisaną sytuacją wnioskodawca chce, aby całość kwoty związanej z rozwiązaniem umowy o pracę była traktowana jako odprawa dla pracownika zwolnionego, choć w niektórych przypadkach przekraczałaby ona (…) krotność minimalnego wynagrodzenia, kwota ta nie stanowiłaby podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne w całości, a jedynie była podstawą opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku dokonanym pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. doręczonym dnia 18 grudnia 2012 r. wnioskodawca wskazał wprost, iż odprawy, o których traktuje wniosek, bez względu na ich wysokość, stanowią przychody z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez (…) we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w §2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz.1106 ze zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Jak słusznie podniósł wnioskodawca podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią zgodnie z §2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Z przedstawionego wniosku oraz dokonanego uzupełnienia wynika, iż w rzeczonej sprawie istnieje, wymagana przez przepis prawa, więź pomiędzy rozwiązaniem stosunku pracy a wypłatą odprawy, a tym samym dokonana przez wnioskodawcę wykładnia przepisów prawa jest prawidłowa. Przekroczenie (…) krotności minimalnego wynagrodzenia nie wyklucza zastosowania wyłączenia przewidzianego w § 2 ust. 1 pkt 3 cytowanego rozporządzenia, gdyż ustawodawca nie wprowadził takiego ograniczenia.

Jednocześnie istotnym jest zaznaczenie, iż zgodnie z brzmieniem przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Z brzmienia powyższego przepisu, jak również z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w ww. przepisie, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy tych składek, wynika jednoznacznie, iż wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznie określonych przepisów, z których bezpośrednio wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ww. ubezpieczenia. Natomiast brak jest podstaw prawnych, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dokonać kwalifikacji prawnej danego świadczenia, wnikając w jego charakter, w oparciu o zaprezentowane we wniosku okoliczności. Tym samym wydając niniejszą interpretację Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje oceny prawidłowości zakwalifikowania wypłacanych świadczeń jako odpraw. Nie odnosi się również do działań podejmowanych przez spółkę w przeszłości.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz